Terjah Alai!

/
0 Comments
Assalamualaikum w.b.t.

hi there. ari ni aku nak buat entry pasal makan2 lg. hehehe...kali ni jauh skit. kita menjelajah ke negeri bersejarah. cer teka tag line ni..melawat negeri ni bermakna melawat sejarah Malaysia. eceh...haa..tau? cer teka..cer teka.

m.e.l.a.k.a.
betut! pandai pun. cam ni laa anak malaysia :)

sabtu ari tu aku buat gerakan ad-hoc ke Alai. gerak dari umah kul 5pm & sampai sana kul 7.15pm. hujung minggu kat situ memang ramai giiler orang. nak pilih seafood & tunggu siap masak jeee >< 45 minit. lama kan? tapi xpe. kepuasan waktu makan tu mengatasi segala-galanya. dah lama aku tak terjah ke alai.

apa yg best kat alai? huhu...

1. kome mestila seafood lover. barulaa paham perasaan aku;
2. seafood situ fresh2 belaka;
3. ikan siakap bakar dia adalah yg terbaek! di kala aku merobek isi dia yg juicy, tak igt dah perjalanan yg jauh itu;
4. harga berpatutan. takat ni bila aku intro tempat ni kat kawan2
semua memang ckp sedap & murah ;)


FYI, alai ni merupakan tempat makan berkonsepkan ikan bakar yg tertua di Melaka. kalau tanya elderly Melaka depa tau laa tempat ni. tapi utk outsider diorg akan tau umbai. sebab negeri Melaka promote Umbai sebagai tempat perlancongan + makan2 ikan bakar. sebab tu Umbai lawa...jambatan gantung la..etc..& harga pun lawa. *Info di peroleh dari anak jati Melaka.

kalau pi situ menu wajib kami ikan siakap bakar & ketam goreng cili. kadang2 amik sepahat sweet sour. ari tu pi dgn adik aku. so amik lebih skit menu nyer.

ikan siakap bakar


ketam goreng cili


menu2 lain


tak padan order..cam nak makan 10 orang :-p peringatan untuk kome, kat alai ni nasi dia by default is nasi lemak. so lau kome nak nasi putih kena order. kitorg enjoy jee nasi lemak dia. pada aku keunikan kedai ni adalah kuah kicap dia. kita makan smua seafood tu cicah dgn kuah kicap yang ada cili potong, bawang, limau nipis. fuuhh! terliuq aku!

kat alai ni sekarang dah byk kedai dah. so, nama kedai yang kitorang selalu pi ni - Seri Muara Alai. kedai ni adalah pioneer kat situ. mcm opis aku. bezanyer pioneer dia famos, opis aku kureng skit :-p

ari tu makan kenyang giilller sampai seeh!


frog: jenuh tahan makan semata2 nak amik gambo tauuuu


You may also like

No comments:

Powered by Blogger.

Contact Us

Name

Email *

Message *

Orang Kampung Saya

Mother Earth Lovers

Chocodates Supplier

Chocodates Supplier
Click picture to get the chocolatey taste (^_^)

Navigation-Menus (Do Not Edit Here!)

Chop!

Popular Posts